Ako predĺžiť životnosť motora a prevodovky

od | máj 15, 2025 | Motorový olej, Prevodový olej | 0 komentárov

Motor a prevodovka sú doslova srdce a mozog tvojho auta. Bez nich sa nikam nepohneš, a ak sa s nimi niečo stane, oprava či výmena nebýva lacnou záležitosťou. Práve preto sa oplatí venovať im pravidelnú starostlivosť a jazdiť s ohľaduplnosťou. Dobrou správou je, že predísť drahým opravám nie je nijako zložité, stačí dodržiavať niekoľko jednoduchých princípov, ktoré ti môžu ušetriť stovky eur a predĺžiť životnosť tvojho auta o roky.

Pravidelná výmena oleja a filtrov

Olej je životným elixírom motora. Maže, chladí, čistí a chráni motor pred opotrebovaním. Pri jeho nedostatočnej výmene sa olej znehodnocuje, stráca viskozitu, vytvára usadeniny a nemá schopnosť efektívne mazať jednotlivé komponenty. Výsledkom môžu byť zadreté piesty, znečistené ventily či zanesené turbodúchadlo.

Ako predĺžiť životnosť motora a prevodovky
Ako predĺžiť životnosť motora a prevodovky

Odporúčaný interval výmeny motorového oleja je zvyčajne každých 10 – 15 000 km alebo raz ročne, no záleží od typu motora a štýlu jazdy. Spolu s olejom je nevyhnutné meniť aj olejový filter, ideálne aj vzduchový a palivový filter. Ak máš vozidlo s LPG alebo naftou, zameraj sa aj na kabínový filter, ktorý ovplyvňuje kvalitu spaľovania.

Dodržiavaj zahriatie motora

Mnoho šoférov robí chybu, že hneď po naštartovaní vyrazí naplno. Studený motor ale nie je pripravený na záťaž, olej je hustý a niektoré časti nemusia byť ešte dostatočne premazané. Ak mu hneď po štarte „naložíš“, riskuješ zvýšené opotrebenie piestov, vačiek, turba či ložísk.

Ideálne je nechať motor prvých 5 – 10 minút bežať v miernom zaťažení, a to najlepšie jazdou. Plynulá jazda bez náhlych akcelerácií umožní oleju rovnomerne sa rozliať po celom systéme. Až keď teplomer ukazuje normálnu prevádzkovú teplotu, môžeš motor zaťažovať viac.

Dodržiavaj zahriatie motora
Dodržiavaj zahriatie motora

Prevodovka nie je box na kávu

Či už máš manuál alebo automat, prevodovka si zaslúži rešpekt. Pri manuálnych prevodovkách sa vyhýbaj zbytočnému držaniu spojkového pedála počas státia na semaforoch. Toto zdanlivo nevinné správanie zbytočne zaťažuje vypínacie ložisko a spojku samotnú.

Pri automatoch je základom pravidelná výmena prevodového oleja. Mnohé značky síce uvádzajú, že olej v prevodovke je „doživotný“, no realita je iná. Výmena každých 60 – 100 000 km môže predĺžiť životnosť prevodovky o celé roky. Pri športovej jazde alebo ťahaní prívesu je výmena ešte dôležitejšia.

Nevytáčaj motor do červených otáčok
Nevytáčaj motor do červených otáčok

Vyhýbaj sa tiež prudkým štartom z polohy D, najmä keď je auto studené alebo v miernom kopci, vytvára to zbytočný tlak na lamely.

Nevytáčaj motor do červených otáčok

Občasné vytočenie motora do vyšších otáčok nie je problém, no pravidelné vytáčanie do maxima je hazard. Vysoké otáčky znamenajú vysokú teplotu, tlak a extrémne zaťaženie pohyblivých častí. Piestne krúžky, ventily, ložiská a turbo sa opotrebúvajú rýchlejšie, čo sa časom prejaví na výkone, spotrebe a v najhoršom prípade aj vážnou poruchou.

Optimálne je jazdiť medzi 1800 a 3000 ot./min (v závislosti od motora). Aj pri predbiehaní a dynamickej jazde sa snaž držať motor v efektívnom pásme, kde je výkon stabilný a spotreba rozumná.

Prevodovka nie je box na kávu
Prevodovka nie je box na kávu

Tankuj kvalitné palivo a nešetri na aditívach

Kvalita paliva má priamy vplyv na chod motora, vstrekovanie aj čistenie spaľovacej komory. Ak tankuješ nekvalitné palivo, môžeš sa stretnúť s usadeninami, vodou v nádrži alebo zanesením palivového systému. To sa časom prejaví kolísaním výkonu, zvýšenou spotrebou alebo poškodením vstrekovačov.

Tankuj u overených čerpacích staníc. Raz za čas sa oplatí pridať čistiace aditívum – napríklad pri každom treťom plnom tankovaní. Pri dieselových motoroch môžeš použiť aj aditíva na odvádzanie vody alebo zlepšenie mazivosti.

Pozor na prehrievanie a kolísanie teploty

Motor musí pracovať pri optimálnej prevádzkovej teplote. Príliš nízka znamená vyššiu spotrebu a zvýšené opotrebovanie, príliš vysoká vedie k prehrievaniu, čo môže poškodiť hlavu valcov, tesnenia alebo dokonca celý blok motora.

Pozor na prehrievanie a kolísanie teploty
Pozor na prehrievanie a kolísanie teploty

Pravidelne kontroluj chladiacu kvapalinu, nielen jej množstvo, ale aj kvalitu. Meniť by sa mala každé 2 – 3 roky. Sleduj aj funkčnosť ventilátora, termostatu a nezanedbávaj výmenu hadíc, ak sú staré alebo popraskané.

Choď na servis, kým je čas

Prevencia je najlacnejšia forma údržby. Aj keď auto ide bez problémov, odporúčame absolvovať základnú kontrolu minimálne raz do roka. Kvalitná diagnostika dokáže predísť drahým opravám a udržať tvoj motor v ideálnej kondícii.

Ak sa o motor a prevodovku staráš, odmenia sa ti spoľahlivosťou, nižšou spotrebou a dlhšou životnosťou. Stačí dodržiavať zopár jednoduchých pravidiel: pravidelne meniť olej, nepreháňať to s otáčkami, tankovať kvalitné palivo, sledovať teplotu a nenechať všetko na náhodu.

Máte záujem o servis vášho auta v Autoservise Rapid?

Kliknite sem a získajte nezáväznú cenovú ponuku! Naši odborníci sa postarajú o vaše auto ako keby bolo ich vlastné.

Po kliknutí budete presmerovaní do emailu, kde nám môžete napísať o vašom probléme. Neváhajte a zistite viac ešte dnes!