Čo sa v tomto článku dozviete?
Pri správnom výbere pneumatík je dôležité, aby boli zvolené správne parametre. Prečo? Pneumatiky si nemôžeme vyberať na základe pocit: táto sa mi páči, táto nie alebo túto používa pekná modelka s veľkými prsami na billboarde. Výber tej správnej pneumatiky je dôležitý či už z hľadiska vašej bezpečnosti alebo z hľadiska spotreby vášho auta. Predstavte si, že jazdíte na nevhodných gumách pre váš štýl jazdy a váš typ auta. Vaša spotreba sa navýši o 1l / 100km. Za sezónu, rátajme 6 mesiacov, najazdí priemerný šofér okolo 10 000km. Ak počítame, že cena na 1l benzínu je 1,20€, tak pri 10 000km zaplatíte o 120€ viac na phm ako by ste zaplatili, pokiaľ by ste mali obuté správne pneumatiky na vašom aute! To už je celkom zaujímavá suma, nemyslíte? Poďme ale s matematikou pokračovať ďalej. V priemere vydrží dobrá pneumatika 4 sezóny, čiže jej nesprávny výber vám zvýši náklad na benzín o 480€! A to už je prehnane veľa peňazí vyhodených do vzduchu. Peňazí, ktoré by ste
mohli využiť na dovolenku, na renováciu kúpeľne, ktorú možno už niekoľko rokov odkladáte alebo si tie peniaze proste len odložiť na horšie časy.
Pre lepšie pochopenie pripájam prehľadný matematický výpočet s porovnaním pri výbere
správnych vs. nesprávnych pneumatík:
- Nesprávne pneumatiky:
Priemerná spotreba: 7l / 100km
Cena benzínu: 1,20€ / l
000000Počet km/ sezóna: 10 000km
Životnosť pneumatík: 4 sezóny (40 000km).
10 000km : 100= 100
100 x 7l =700l benzínu pri najazdení 10 000km
700 x 1,2= 840€ cena za phm za 10 000km.
840€ x 4(sezóny)= 3360€ cena phm za 40 000km
- Správne pneumatiky:
Priemerná spotreba: 6l / 100km
Cena benzínu: 1,20€ / l
Počet km/ sezóna: 10 000km
Životnosť pneumatík: 4 sezóny (40 000km).
10 000km : 100= 100
100 x 6l =600l benzínu pri najazdení 10 000km
600 x 1,2= 720€ cena za phm za 10 000km.
720€ x 4(sezóny)= 2880€ cena phm za 40 000km.
ROZDIEL?
3360€ – 2880€= 480€
480€ za nesprávne zvolené pneumatiky, 4 roky jazdenia so zníženou bezpečnosťou vás a vašich pasažierov, nadmerný hluk auta na vozovke. Tomu všetkému sa dá predísť, pokiaľ sa naučíte čítať a rozumieť pneumatikám. Nižšie v tomto článku si vysvetlíme čo jednotlivé čísla na pneumatikách znamenajú a ako si vybrať tú správnu pre vaše auto a váš štýl jazdy.
O aké čísla vlastne ide?
Pri výbere pneumatík je nutné brať ohľad na veľké množstvo faktorov. Prejdime si spolu tie najzákladnejšie:
- Jedným z hlavných faktorov je zistiť si správnu šírku, profil a priemer. Zároveň si treba uvedomiť, na aké obdobie pneumatiku kupujeme – leto alebo zimu? Porovnanie letných a zimných pneumatík nájdete tu.
- Je dôležité si zodpovedať otázku, kde s autom prevažne jazdíme. Teda či zvoliť pneu na off-road alebo pevnú vozovku.
- Ďalším kritériom pri výbere pneu by mal byť štýl jazdy vodiča. Jazdíte striktne podľa predpisov alebo si sem-tam doprajete aj športovejší štýl jazdy?
- Netreba taktiež zabúdať aj na dôležité údaje, ako sú spotreba paliva, priľnavosť a hlučnosť. Každá pneumatika má svoj štítok, ktorý ohodnocuje pneumatiku vo vyššie spomenutých 3 kriteriách, pričom písmeno A značí najekonomickejšiu / najlepšiu možnosť. Hlučnosť, je klasicky udávaná v dB a značia ako moc hlučné pneumatiky sú. Energetické štítky sú dané smernicou EÚ.
- Je nutné si uvedomiť, koľko máte v úmysle investovať do „topánok“ vášho automobilu. Všeobecne kvalitnými značkami pneumatík sú výrobcovia ako Michelin, Bridgestone, Continental, Pirelli či Hankook. Títo výrobcovia patria do prémiového segmentu a sú symbolom spoľahlivosti a kvality. Desať či dvadsať rokov dozadu platilo pravidlo, že výrobcovia z Číny, Thajska či Turecka kvalitné pneumatiky vyrobiť nevedia. Dnes to však už neplatí, Číňania pochopili, že zákazníci chcú kvalitu a preto si najali inžinierov od popredných Európskych výrobcov a začali vyrábať skutočne dobré pneumatiky za výrazne nižšie ceny. Samozrejme, že ich pneumatiky nedosiahnu tak dobré skóre na štítkoch ako tie od pneumatiky od Michelinu, avšak cena za pneumatiky z týchto krajín sú v niektorých prípadoch až o 250% nižšie. Preto vždy radím ľudom, ktorým záleží na cene, aby siahli po pneumatikách od značiek ako Aplus, Comforser, Cordiant či Wanda. Dostanete tak porovnateľnú kvalitu ako od výrobcov z Čiech (Barum, Matador) avšak za výrazne lepšiu sumu.
Ako správne zvoliť pneumatiky, ktoré sú vhodné pre moje vozidlo?
Zistiť, aké pneumatiky potrebujete, sa dá hneď niekoľkými spôsobmi. Pokiaľ ste so svojimi pneumatikami spokojný, stačí sa pozrieť priamo na pneumatiky, ktoré má vaše auto práve obuté. Pozornosť smerujte k bočnici pneumatiky. Tam je totiž uvedený práve nižšie vyobrazený kód, ktorý opisuje šírku, profil a priemer pneumatiky, maximálne zaťaženie na jedno koleso a maximálnu prípustnú rýchlosť. Na bočnici takisto zistíte, či je táto pneu zimná alebo letná a taktiež sa dočítate, kedy bola pneu vyrobená. Všetky informácie o pneumatikách nájdete aj vo veľkom technickom preukaze. Tam je uvedené, aké pneumatiky vaše vozidlo aktuálne využíva a tiež ktoré pneu môžete použiť ako prípadnú alternatívu.
- Prvé číslo, teda šírka pneumatiky je udávaná v milimetroch. Keď vezmeme šírku uvedenú v obrázku hore, tak tam vidíte číslo 225, čo určuje, že pneumatika má šírku 225mm, teda 22,5 cm.
- Bočný profil označuje výšku bočnice, tento rozmer je udávaný spravidla v percentách. To nám hovorí, ako je pneumatika „vysoká“ od disku po okraj. V našom obrázkovom príklade je to číslo 45, čo znamená 45% z šírky 22,5 cm.
- Priemer pneumatiky, alebo aj priemer ráfika, značí celkový vnútorný priemer pneumatiky v palcoch (1 „= 2,54 cm). Ak by sme to chceli zjednodušiť, tak by sme mohli povedať, že sa v podstate sa jedná o „otvor“ uprostred pneumatiky. V našom príklade je to číslo 18. Pneumatika by tak sedela na ráfik s priemerom 18 palcov, čo je v metrickom systéme približne 46 cm. Písmeno R značí radiálnu konštrukciu pneumatiky, ktorá sa oproti diagonálnej vyznačuje lepšími jazdnými vlastnosťami, avšak aj vyššou cenou.
Záťažový index pneumatiky
Záťažových index udáva, akú záťaž (v kilogramoch) zvládne jedna pneumatika. Minimálna hodnota je uvedená v technickom preukaze vášho vozidla. Ak náhodou zakúpite pneu s nižším indexom, než je požadované minimum, veľmi riskujete, nakoľko takáto pneumatika je pre vaše auto nebezpečná a taktiež ilegálna. Na druhej strane v kúpe pneumatiky s vyšším indexom vám brániť nikto nebude. Bežne je však zbytočné kupovať pneumatiky s vyšším záťažovým indexom, nakoľko sa od tohto indexu odvíja aj cena. Pokiaľ však využívate vaše vozidlo na prepravu ťažkých materiálov, sťahovanie nábytku alebo v ňom takmer vždy sedíte štyria, tak vám odporúčame investovať do pneumatiky s vyšším nosnostným indexom. Pneumatika z obrázkového príkladu má záťažových index 95 a unesie 690 kg. Rozpis všetkých nostnostních indexov je uvedený v tabuľke nižšie.
Záťažových index (Li) | kg / 1 pneu | Záťažových index (Li) | kg / 1 pneu | Záťažových index (Li) | kg / 1 pneu | Záťažových index (Li) | kg / 1 pneu | Záťažových index (Li) | kg / 1 pneu |
50 | 190 kg | 65 | 290 kg | 80 | 450 kg | 95 | 690 kg | 110 | 1060 kg |
51 | 195 kg | 66 | 300 kg | 81 | 462 kg | 96 | 710 kg | 111 | 1090 kg |
52 | 200 kg | 67 | 307 kg | 82 | 475 kg | 97 | 730 kg | 112 | 1120 kg |
53 | 206 kg | 68 | 315 kg | 83 | 487 kg | 98 | 750 kg | 113 | 1150 kg |
54 | 212 kg | 69 | 325 kg | 84 | 500 kg | 99 | 775 kg | 114 | 1180 kg |
55 | 218 kg | 70 | 335 kg | 85 | 515 kg | 100 | 800 kg | 115 | 1215 kg |
56 | 224 kg | 71 | 345 kg | 86 | 530 kg | 101 | 825 kg | 116 | 1250 kg |
57 | 230 kg | 72 | 355 kg | 87 | 545 kg | 102 | 850 kg | 117 | 1285 kg |
58 | 236 kg | 73 | 365 kg | 88 | 560 kg | 103 | 875 kg | 118 | 1320 kg |
59 | 243 kg | 74 | 375 kg | 89 | 580 kg | 104 | 900 kg | 119 | 1360 kg |
60 | 250 kg | 75 | 387 kg | 90 | 600 kg | 105 | 925 kg | 120 | 1400 kg |
61 | 257 kg | 76 | 400 kg | 91 | 615 kg | 106 | 950 kg | 121 | 1450 kg |
62 | 265 kg | 77 | 412 kg | 92 | 630 kg | 107 | 975 kg | 122 | 1500 kg |
63 | 272 kg | 78 | 425 kg | 93 | 650 kg | 108 | 1000 kg | 123 | 1550 kg |
64 | 280 kg | 79 | 437 kg | 94 | 670 kg | 109 | 1030 kg | 124 | 1600 kg |
Rýchlostný index pneumatík
Rýchlostný index označuje, pre akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná. Túto rýchlosť by ste za žiadnych okolnostní nemali prekročiť, inak podstupujete nebezpečenstvo zlyhania pneumatík. V tabuľke môžete vidieť najbežnejšie značky. Pneumatika z príkladu má index V -a jej maximálna bezpečná rýchlosť je 240 km / h.
Q | R | S | T | H | V | W | Y |
160 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 270 km/h | 300 km/h |
Ďalšie označenie, ktoré môžete nájsť na pneumatikách
Veľké množstvo pneumatík má ešte dodatočné vlastnosti označené písmenami.
Vlastnosť | Označenie vlastnosti | Ako je napísané v TP |
Radiálne pneu | R | 185/45 R 15 95H tl XL |
Vysokorychlostné pneu | ZR /Y | 225/40 ZR 18 92Y XL |
Pneu se zvýšenou nosnosťou | XL / RF | 255/55 R 19 95H tl XL |
Bezdušová pneumatika | tl | 195/65 R 15 95V tl XL |
Dušové pneu (u motocyklov) | tt | 195/65 R 15 95H tt XL |
DOT kód na pneumatike
Čo je to DOT KÓD a kde ho nájdem?DOT kód vám napovie, kedy bola daná pneumatika vyrobená. Ako ho správne čítať? Podľa prvého dvojčíslia. To nám uvádza, ktorý týždeň v danom roku bola pneumatika vyrobená. Číslo 16 teda znamená 16. týždeň – na prvej pozícii je číslo od 01 do 53 (počet týždňov v roku). Druhé dvojčíslie potom zaznačuje rok výroby. Číslo 17 teda symbolizuje rok výroby 2017. Značenie DOT môžete taktiež nájsť na bočnici pneumatiky. Spoznáte ho tak, že uvidíte DOT a štvormiestne číslo, napríklad DOT 1617. Tento údaj je však najmenej podstatný, nakoľko nebolo vedecky dokázané, že vek pneumatiky zhoršuje jazdné vlastnosti. Oveľa dôležitejšie je skladovanie pneumatík. Tie by nemali byť vystavené slnečnému žiareniu a mali by byť skladované vnútri skladu. Preto si vždy dobre overte, od koho pneumatiku skutočne kupujete. Častokrát môže nízka cena práve signalizovať, že daný predajca sa pneumatiky potrebuje čo najskôr zbaviť, aby nemusel riskovať, že sa mu pneumatika nesprávnym skladovaním znehodnotí. Preto pri výbere pneumatík by ste si mali pozrieť viacero e-shopov a nekúpiť tú najlacnejšiu pneumatiku, ale skôr nájsť dodávateľa, ktorému veríte a viete, že na skladovaní si dá záležať. I keď by to malo stáť o 5€ viac. Predsa len, dobre skladovaná pneumatika sa pomalšie opotrebuje a predĺži sa jej životnosť, čo vo finálnom hľadisku prospeje nie len vám, vašej bezpečnosti, ale aj vašej peňaženke.
Záver?
Po prečítaní tohto článku by ste mali chápať základné delenie a číslovanie na pneumatikách a pri vašej ďalšej kúpe si rozmyslieť aký typ presne pre váš štýl potrebujete. Bude to športová pneumatika určená do vysokých rýchlostí alebo radšej zvolíte pneumatiku, ktorá zvládne vyššiu záťaž? Keď sa budete nabudúce rozhodovať akú pneu si kúpiť, neváhajte si otvoriť tento článok a použiť ho ako sprievodcu pri kúpe tej správnej pneumatiky a pamätajte… vaše auto a vaša peňaženka sa vám za správny výber odvďačí!