0902 299 073 servis@rapidpneu.sk

Ako funguje autoklimatizácia a ako pri jej servise ušetriť?

od 22.07.2021Klimatizácia

Ako funguje autoklimatizácia

Aj vás fascinuje, ako je to možné, že klimatizácia v aute dokáže ako mávnutím čarovného prútika za pár desiatok sekúnd činnosti vychladiť rozhorúčený interiér? Hoci princíp fungovania autoklimatizácie na prvý pohľad nie je jednoduchý, v skutočnosti je založený len na jednoduchých fyzikálnych princípoch. V nasledujúcich riadkoch vám prezradíme, ako pracuje klimatizácia vo vašom aute a ako sa o ňu starať tak, aby ste čo najviac ušetrili! 

Autoklimatizácia chladivo

Základom pre správne fungovanie klimatizácie je chladivo. To musí spĺňať viacero dôležitých kritérií. Je podstatné, aby malo čo najnižšiu teplotu vyparovania, bolo cenovo dostupné, bezpečné a najmä ekologicky nezávadné. Výrobcovia v minulosti dlho testovali rôzne chemické zlúčeniny, až napokon vynašli optimálnu látku označovanú ako R134a. Tá sa začala používať vo všetkých starších vozidlách, avšak neskôr bola z ekologických dôvodov nahradená novším typom chladiva – R1234yf. To nájdete v každom novom aute. 

Ako funguje autoklimatizácia? Celý proces v kocke 

Cesta chladiva klimatizačným okruhom sa začína vo výparníku, kde sa nachádza v plynnom skupenstve. V priemernom osobnom aute je okolo 500 gramov chladiva, ktoré je vo výparníku pod tlakom okolo 2 barov. Keď v interiéri stlačíte tlačidlo klimatizácie, najprv sa zapne kompresor. Jeho úlohou je stláčať chladivo a prečerpávať ho cez celý klimatizačný okruh. Staršie vozidlá s manuálnou klimatizáciou sú vybavené kompresorom, ktorý sa po zapnutí aktivuje prostredníctvom elektromagnetickej spojky. V novších autách vybavených automatickou klimatizáciou je súčasťou kompresora ventil, ktorý reguluje prietok chladiva. Ten pomáha zvyšovať efektivitu fungovania klimatizácie. 

Zaujímavosť – určite ste si aj vy všimli, že po zapnutí klimatizácie auto akosi slabšie ťahá. Tento jav je značne citeľný najmä v prípade menších áut so slabšími motormi. Spôsobené je to tým, že kompresor klimatizácie je pripojený ku klinovému remeňu. Vytvára tak záťaž voči chodu motora. 

V kompresore sa plynné chladivo stlačí a ohreje na vyše 60 stupňov. V plynnom skupenstve ďalej putuje do kondenzátora, v ktorom sa schladí. Aby dokázal kondenzátor plyn efektívne schladiť, spravidla je vybavený ventilátorom. V kondenzátore sa skupenstvo chladiva zmení z plynného na kvapalné. Takto skondenzované chladivo putuje ďalej do filtra a dehydrátora, kde je zbavené prebytočnej vlhkosti a prípadných nečistôt. Následne prechádza cez expanzný ventil, ktorý reguluje množstvo chladiva vstupujúceho do výparníka. 

ako funguje autoklimatizácia

Mágia vo výparníku 

Výparník klimatizácie je najzaujímavejšou časťou celého okruhu. Z expanzného ventilu sa do neho dostáva chladivo s teplotou menej ako -20 stupňov. Pri tejto teplote sa začína prudko odparovať, pričom na to, aby sa vyparovalo, musí prijať veľa tepla z okolia. Rýchlo tak absorbuje teplo zo vzduchu, ktorý sa nachádza z vonkajšej strany výparníka.Tým sa vzduch v okolí výparníka intenzívne ochladzuje a môže byť prostredníctvom ventilátora vháňaný do interiéru. 

Prečo je vzduch z klimatizácie suchý? Tým, že vzduch okolo výparníka sa intenzívne ochladzuje, dochádza v ňom ku kondenzácii vody. Táto voda sa následne odvádza preč, čo sa prejavuje na tradičnej mláčke pod autom v prípade, že beží klimatizácia. Keďže vodná para takto kondenzuje, vzduch vháňaný do auta je úplne suchý, s minimálnym podielom vlhkosti. 

Ako ušetriť pri servise klimatizácie

Keď už poznáte celý proces fungovania klimatizácie, možno začínate rozmýšľať nad tým, ako by sa dalo ušetriť na servise. Riešení je niekoľko, avšak ani jedno z nich neodporúčame. 

  • Môžete sa úplne vykašľať na celý servis. V takom prípade po pár rokoch narazíte na vážny problém. Ak zanedbáte pravidelné plnenie klimatizácie, jej účinnosť sa bude postupne znižovať v dôsledku prirodzených strát chladiva. Jednoducho, autoklimatizácia postupne prestane chladiť a doplneniu nového chladiva sa tak či tak nevyhnete. 
  • Môžete ignorovať čistenie klimatizácieVďaka tomu za pravidelnú údržbu nezaplatíte ani cent. Avšak, neskôr za to zaplatíte svojím zdravím. Pokiaľ klimatizácia nie je aspoň raz za 2 roky (ideálne raz za rok) vydezinfikovaná ozónom, postupne sa v nej začínajú množiť vírusy, baktérie a plesne. Tie sa následne dostávajú do auta a spôsobujú rôzne nepríjemné choroby. 
  • Môžete vyskúšať plnenie klimatizácie podomácky. Stačí si zakúpiť plechovku s chladivom za pár eur a klimatizáciu doplniť svojpomocne. Na prvý pohľad to vyzerá lákavo, v skutočnosti však riskujete vážne problémy. Totižto, pred naplnením klimatizácie novým chladivom je dôležité odsať to staré, zdegradované. Ak ho tam ponecháte a len doplníte nové, klimatizácie nebude schopná fungovať na 100 %. Môže sa zvnútra zanášať rôznymi nečistotami, ktoré neskôr spôsobia drahé poruchy. 

V konečnom dôsledku tak platí staré známe – na servise sa šetriť neoplatí a autoklimatizácia nie je výnimkou. Malá investícia do kvalitného servisu a čistenia klimatizácie vás z dlhodobého hľadiska ušetrí od výmen drahých komponentov a zdravotných problémov. S čistením a doplnením klimatizácie vám radi pomôžeme aj my v našom servise. Stačí sa objednať!