0902 299 073 servis@rapidpneu.sk

Ako šetriť brzdy? Vďaka týmto tipom vám vydržia oveľa dlhšie!

od 22.07.2022Nezaradené

Brzdy auta patria medzi tzv. spotrebné diely, teda pri používaní sa prirodzene opotrebúvajú a jedného dňa ich treba vymeniť. To, ako dlho vám vydržia slúžiť, závisí najmä od spôsobu používania. Ak jazdíte nešetrne, môže sa vám stať, že platničky musíte vymeniť už po 30 000 či 50 000 kilometroch. Naopak, pokiaľ si dávate pozor a dodržiavate niekoľko jednoduchých tipov, spoľahlivo vedia fungovať aj do hranice 120 000 km. Podobne je to aj v prípade kotúčov. Čo však musíte robiť pre to, aby vydržali tak dlho slúžiť? Prinášame vám niekoľko praktických rád ako šetriť brzdy, ktoré viete ľahko aplikovať aj do svojho života.

Základom je predvídanie premávky

Mnohí vodiči jazdia štýlom plyn-brzda. Napríklad, ak sú na okresnej ceste medzi dedinami, zrýchlia na 90 km/h a akonáhle vidia značku ďalšej obce, intenzívne pribrzdia, aby spomalili na 50 km/h. Asi je každému jasné, že pri takomto jazdení brzdy výrazne trpia a dochádza k ich rýchlejšiemu opotrebeniu. Dôležité je preto predvídať.

Pri jazdení sa nepozerajte tesne pred kapotu vozidla, ale hľaďte čo najviac vpred. Akékoľvek prekážky, semafory, zníženia rýchlosti či brzdiace autá tak uvidíte v dostatočnom predstihu. Namiesto toho, aby ste udržiavali konštantnú rýchlosť a následne prudko brzdili, stačí pustiť plyn a nechať auto prirodzene spomaľovať. Brzdy použijete už len na finálne dobrzdenie.

tachometer

Naučte sa plachtiť a brzdiť motorom

Kombinovanie plachtenia s brzdením motorom je jednou z najefektívnejších metód, ako šetriť brzdy, ale zároveň aj palivo. Plachtením sa označuje stav, keď zaradíte neutrál a auto sa pohybuje len vplyvom zotrvačnosti, prípadne klesania. Brzdenie motorom zas spočíva v tom, že zaradíte rýchlostný stupeň a pustíte plyn.

Keď sa naučíte správne spojiť plachtenie a brzdenie motorom, dokážete jazdiť plynulo, bez spotrebovania nadmerného množstva paliva a výrazného opotrebenia bŕzd. Pokiaľ potrebujete udržiavať rýchlosť, ale nechcete pridávať plyn, stačí plachtiť. Naopak, keď chcete mierne pribrzdiť, nemusíte šliapať na brzdový pedál. Jednoducho zaradíte rýchlostný stupeň a pustíte spojku, vďaka čomu bude auto brzdiť motorom.

Brzdenie motorom v strmších klesaniach

V klesaniach mnohí vodiči robia chybu, že vyradia do neutrálu a celý čas plachtia, pričom pred zákrutami prudko brzdia. Takýto spôsob jazdenia predstavuje nadmernú záťaž na brzdové kotúče a platničky. Namiesto toho je v dlhších a strmších klesaniach najlepším riešením využiť brzdenie motorom. To, ako intenzívne bude auto spomaľovať pri brzdení motorom, viete ovplyvniť jednotlivými prevodovými stupňami.

Pri vyšších stupňoch, napríklad 5 a 6, bude auto spomaľovať menej. Naopak, ak chcete využiť maximálny brzdný účinok motora, zaradiť môžete 2. alebo 3. stupeň. Dávajte si však pozor na to, aby ste nepretočili motor. Nižšie stupne raďte postupne a keď vidíte, že motor dosahuje nadmerne vysoké otáčky, radšej preraďte na vyšší rýchlostný stupeň.

Dajte brzdám priestor na vychladenie

V strmých a dlhých klesaniach častokrát brzdenie motorom nestačí a musíte použiť aj brzdy. V takom prípade si ale dávajte pozor, aby sa neprehriali. Vyhýbajte sa tomu, že budete brzdový pedál držať po dlhú dobu mierne stlačený. Platničky sa vtedy dotýkajú kotúča, ktorý sa rýchlo točí, dochádza k intenzívnemu treniu a komponenty sa extrémne rýchlo zahrievajú. Následne môžete pocítiť tradičné „vädnutie“ bŕzd. Teda, budú brzdiť slabšie, čo vie byť veľmi nebezpečné.

Nehovoriac o tom, že hrozí aj prehriatie brzdovej kvapaliny, v dôsledku čoho nebude schopná efektívne prenášať silu z brzdového pedála a auto nebude spomaľovať dostatočne efektívne. Ideálnym riešením, ako eliminovať riziko prehriatia bŕzd, je prerušované brzdenie. Teda, pred zákrutou pribrzdíte a následne pustíte brzdový pedál, aby sa brzdy mierne ochladili.

Neparkujte auto vo vlhkom prostredí

Tento tip síce nesúvisí s jazdou, avšak taktiež vám môže pomôcť predĺžiť životnosť bŕzd. Pokiaľ parkujete vo vlhkom prostredí – na tráve či tienistom mieste, na brzdových kotúčoch sa začne prirodzene objavovať povrchová korózia. Ak pravidelne jazdíte, sama sa zbrzdí a nepredstavuje problém. Avšak, pokiaľ auto dlhšie stojí, povrchová hrdza sa môže zažrať hlbšie a spôsobí nenávratné poškodenie kotúčov. Vy ich tak musíte predčasne vymeniť za nové. Teda, ak s vozidlom dlhšie nejazdíte, zaparkujte ho na čo najsuchšie miesto.

Profesionálny servis bŕzd

Ani v prípade, že jazdíte mimoriadne ohľaduplne, sa jedného dňa nevyhnete servisu bŕzd. Pri šetrnom zaobchádzaní vám platničky môžu vydržať aj 120 000 kilometrov, kotúče pokojne 300 000 km. Pokiaľ vidíte známky opotrebenia, dajte si ich preveriť do profesionálneho servisu. Využiť môžete naše služby. Brzdy vám odborne skontrolujeme a v prípade potreby sa postaráme o výmenu kotúčov, platničiek či brzdovej kvapaliny. Vy tak budete mať istotu, že vaše auto je 100 % bezpečné.

Máte záujem o servis vášho vozidla v RapidPneu?

Radi dáme do poriadku aj vaše auto. Objednajte sa k nám cez náš rezervačný systém Bookio alebo nám jednoducho zavolajte na tel.č. 0902 299 073. Telefonáty príjmame každý deň od 7:00 – 22:00 🙂