0902 299 073 servis@rapidpneu.sk

Označenie na motorovom oleji? Čo znamenajú čísla na oleji a ako sa v nich vyznať?

od 13.04.2021Motorový olej

Správnym výberom a správnym intervalom výmeny motorového oleja vieme predĺžiť životnosť nášho štvorkolesového miláčika, veď sa vraví, „Kto maže, ten jede“. Pravidelnou výmenou oleja predchádzame poškodeniu a opotrebovaniu motora. Veľa vodičov a majiteľov auta netuší, aký olej do ich auta je ten správny, pretože to vždy nechávajú na automechanikov v servise.

Ak chcete vedieť, aký olej do vášho auta vybrať, čítajte.

Typy motorových olejov (podľa spôsobu výroby)

Pri výbere motorového oleja určite natrafíte na názvy ako minerálny, syntetický alebo polosyntetický olej. Toto rozdelenie znamená akým spôsobom bol olej vyrobený. Aké je teda označenie na motorovom oleji?

Aké informácie nájdeme na flaši oleja a čo vieme z neho vyčítať?

Vôbec najzásadnejšia vec pri výbere oleja je jeho viskozita – miera vnútorného trenia. Práve tá sa uvádza vo forme, ktorej veľa ľudí nerozumie. Toto označenie v sebe skrýva klasifikáciu SAE (Society of Automotive Engineers), používanú po celom svete. Čísla neurčujú žiadnu špecifickú fyzikálnu veličinu, ale možno sa z nich zorientovať v tom, ako sa olej chová za rôznych podmienok.

Označenie na motorovom oleji

Prvé číslo je doplnené písmenom “W”-winter (zima). Toto číslo pohybujúce sa od 0 do 25 označuje viskozitu oleja pri nízkych teplotách. Čím je číslo vyššie, tým je olej hustejší a horšie maže za studena. Všeobecne nás prvé číslo zaujíma v momente, keď štartujeme motor v zime pod bodom mrazu. Ak je totiž olej v motore príliš hustý, nedostane sa hneď po štarte ku všetkým komponentom, a motor sa tak počas studených štartov rapídne opotrebováva. Trebárs oleje špecifikácie 20W majú “hranicu čerpateľnosti” pri -20 ° C. Naopak špecifikácie 0W zaručí, že je olej ešte pri -50 ° C stále tekutý a maže.

Druhé číslo má prakticky rovnaký význam, avšak viskozita je meraná pri oleji ohriatom na 100 ° C, teda pri prevádzkovej teplote väčšiny bežných motorov. Ak je na oleji druhé číslo napríklad 20, je olej po zahriatí veľmi riedky. V športových autách pri ostrej jazde sa olej zohreje ďaleko za hranicu 100 °C a to je moment, kedy sa začínajú riedke oleje “prepaľovať”. Prehrievaním olej nielen stráca svoje vlastnosti, ale hlavne začne vytvárať karbónové usadeniny, zanášajúce časti motora. Na slovensku sa najčastejšie využíva motorový olej s číslom 30, ktorý zabezpečí ideálne fungovanie v našom klimatickom pásme.

oznacenie na motorovom oleji

Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE:

SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).

Špecifikácia SAE, označujúca viskozitu oleja v rôznych podmienkach, samozrejme nie je jediná spleť písmen a čísel, čo na fľaši nájdeme. Nemenej zásadné sú tiež rôzne normy, ktoré olej spĺňa. Medzi tieto normy patrí európska ACEA, americká API, ale aj rôzne ďalšie, vydané samotnými výrobcami automobilov. Svoje normy má BMW, Ford alebo koncern Volkswagen.

V Európe je najčastejšie používaná klasifikácia podľa ACEA (označenie na motorovom oleji). Najčastejšie ACEA A1 až A5, B1 až B5, C1 až C5 a E1 až E9 (A – benzínové motory, B – dieslové motory, C – motory s katalyzátormi a filtrami pevných častíc (DPF), E – veľké dieslové motory nákladných vozňov)

Kedy meniť olej ?

Olej meníme vždy po určitom počte najazdených kilometrov odporučených výrobcom, ktorý nájdete v návode na použitie vášho auta. Zvyčajne sa však olej mení po najazdení každých 10 000 až 15 000 km. Niektorí motoristi ho menia po dlhšej dobe, ale položte si otázku, či vám ušetrené peniaze skutočne stoja za riziko, že sa životnosť vášho automobilu skráti, alebo sa vozidlo dokonca stane technicky nespôsobilým. Preto rozhodne nečakajte, kým sa na palubnej doske rozsvieti kontrolka, a radšej vymeňte olej v predstihu.

Dĺžku intervalu ovplyvňuje aj typ oleja. Ak používate klasický syntetický olej tak dĺžka intervalu sa nemení ale na trhu existujú aj tzv. longlife syntetické motorové oleje, ktoré môžu predĺžiť interval aj dvakrát.

Zásady správneho používania motorových olejov

  • dodržiavať interval výmeny a typ oleja stanovený výrobcom motora
  • poznajte označenie na motorovom oleji
  • nepoužívať “zázračné” prísady na predĺženie životnosti a výmenného intervalu
  • nemiešať syntetické a minerálne oleje (okrem nevyhnutných prípadov na okamžitý dojazd).