0902 299 073 servis@rapidpneu.sk

Tvrdý brzdový pedál

od 9.09.2022Brzdy a brzdný systém

Keďže brzdy sú kriticky dôležitou súčasťou auta, ktorá priamo vplýva na bezpečnosť, akémukoľvek netypickému prejavu by ste mali ihneď venovať pozornosť. Častým problémom, s ktorým sa stretáva veľa motoristov, je tvrdý brzdový pedál alebo ľudovo povedané tvrdá brzda. Jednoducho, keď na neho zatlačíte, ide akosi ťažšie ako zvyčajne, pričom môžete pocítiť aj slabší brzdný účinok. Čím je tento jav spôsobený a ako ho viete odstrániť?

tvrdý brzdový pedál na aute
Tvrdý brzdový pedál

Opotrebované brzdové platničky

Hoci na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že platničky na tvrdosť brzdového pedála nemôžu mať žiaden vplyv, opak je pravdou. Vezmime si situáciu, že sú jednoducho príliš staré a ich povrch je zdegradovaný. To sa môže stať napríklad vtedy, keď auto dlho stojí. V takom prípade sa stáva, že keď stlačíte brzdový pedál klasicky, brzdný účinok je len veľmi malý, keďže trenie medzi platničkou a kotúčom nie je dostatočné.

Vy tak musíte viac tlačiť na brzdový pedál, aby ste vyvodili požadovaný brzdný účinok. Preto sa vám môže zdať, že pedál je príliš tvrdý. Riešenie? Kontrola a výmena platničiek za nové. Ide o pomerne jednoduchý servisný zásah, čiže sa netreba ničoho obávať.

Zanesené brzdové strmene

Väčšina moderných automobilov využíva na prednej náprave hydraulické kotúčové brzdy. Ich dôležitou súčasťou je strmeň, ktorý obsahuje brzdové platničky. Tie sú vplyvom tlaku brzdovej kvapaliny pritláčané ku kotúču. Avšak, vnútro strmeňov sa prirodzene zanáša rôznymi nečistotami – brzdovým prachom, špinami z cesty a podobne. Nehovoriac o tom, že niektoré pohyblivé kovové komponenty môžu začať hrdzavieť.

Dôsledkom znečistenia je zadrhávanie pohyblivých komponentov strmeňa, čo sa môže odraziť na chode brzdového pedála, ktorý dokáže byť tvrdší. Riešenie? Prečistenie brzdového strmeňa. To je možné po demontovaní kolesa na zdviháku a vytiahnutí platničiek.

Kotúčová brzda so strmeňom

Nesprávne nastavené bubnové brzdy

Aj v dnešnej dobe sa nájdu autá, ktoré využívajú bubnové brzdy na zadnej náprave. Tie sú po konštrukčnej stránke mimoriadne jednoduché a spoľahlivé. Avšak, môže sa stať, že sa pri používaní rozladia, respektíve, neskúsený mechanik ich nesprávne zošteluje. Dôsledkom môže byť taktiež problém s brzdením a pocitovo tvrdý brzdový pedál. Riešením je ich odborná kontrola a správne naladenie.

Netesné hadice brzdového systému

Hadice brzdového systému sú najčastejšie vyrábané z gumy, ktorá pôsobením rôznych vonkajších vplyvov postupne degraduje. Môžu sa tak objavovať drobné netesnosti. Kvôli nim sa do brzdovej kvapaliny dostáva vzduch narúšajúci optimálne fungovanie celého brzdového systému.

Vzduchové bublinky spôsobujú, že brzdová kvapalina sa stáva stlačiteľnou. Teda, spočiatku sa brzdový pedál dá stlačiť ľahšie ako zvyčajne, avšak pokiaľ chcete vyvodiť maximálny brzdný účinok, musíte na neho veľmi tlačiť a môže sa vám zdať príliš tvrdý. Hrozí, že auto nebudete schopní na dostatočne krátkej dráhe zastaviť. Zavzdušnenie brzdového systému je tak potrebné riešiť čo najskôr. V podstate stačí vymeniť netesniace komponenty, naplniť novú brzdovú kvapalinu a celý okruh odvzdušniť.

Stará brzdová kvapalina

V tomto prípade je príčina problémov podobná ako pri zavzdušnenom brzdovom systéme. Brzdová kvapalina sa prirodzene opotrebúva a stráca svoje optimálne vlastnosti. V dôsledku nich klesá jej bod varu. To znamená, že pri intenzívnejšom brzdení, napríklad, pri zjazde z horského priechodu, začne jednoducho vrieť. Vzniknú v nej vzduchové bublinky a tie spôsobia stlačiteľnosť, v dôsledku ktorej treba na brzdový pedál vyvíjať väčší tlak.

V servise si nechajte skontrolovať bod varu brzdovej kvapaliny. Ak je príliš nízky, je potrebné vymeniť ju za novú.

Výmena starej brzdovej kvapaliny

Prasknutá podtlaková rúrka posilňovača bŕzd

Aby sa dal brzdový pedál jednoducho stláčať, v zásade každé dnešné auto je vybavené posilňovačom bŕzd. Ten pracuje s vysokým tlakom a jeho komponenty tiež podliehajú opotrebeniu. Častým problémom, s ktorým sa viete stretnúť, je práve prasknutá podtlaková rúrka. Dôsledkom je, že posilňovač nie je schopný vyvolať požadovaný tlak, kvôli čomu sa brzdový pedál javí ako príliš tvrdý. Výmena podtlakovej rúrky je obvykle pomerne rýchla, lacná a jednoduchá.

Chyba však môže byť aj v samotnom posilňovači bŕzd. V takom prípade je len na servise, aby určil, či je možná jeho oprava, alebo bude najlepšie vymeniť ho za nový.

Nefunkčný regulátor brzdového tlaku

Dôležitou súčasťou posilňovača bŕzd je taktiež regulátor brzdového tlaku, ktorý má za úlohu upravovať tlak v systéme podľa aktuálnych požiadaviek. Pokiaľ je príliš starý a opotrebovaný, môže sa jednoducho zaseknúť. Prípadne sa objaví mechanická vada, kvôli ktorej nefunguje správne. Vy to pocítite na tvrdšom brzdovom pedáli a zhoršenom brzdnom účinku. Riešením je výmena regulátora za nový.

Pokiaľ nemáte dostatok času a skúseností na to, aby ste príčinu tvrdého brzdového pedála vo svojom aute odhalili sami, najlepšie bude, keď ho zveríte do rúk odborníkom. V našom servise vykonáme odbornú kontrolu a nájdeme dôvod problémov. Postaráme sa o výmenu brzdových komponentov či brzdovej kvapaliny a zabezpečíme, aby vaše brzdy opäť fungovali ako nové. Stačí sa objednať na servis online!

Máte záujem o servis vášho vozidla v RapidPneu?

Radi dáme do poriadku aj vaše auto. Objednajte sa k nám cez náš rezervačný systém Bookio alebo nám jednoducho zavolajte na tel.č. 0902 299 073. Telefonáty príjmame každý deň od 7:00 – 22:00 🙂